Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 20/4 2021, 22:48 (1073 dage siden) @ Fysikeren

De direkte DSB-tog til Frederikshavn er efterhånden en farce.

Region Nordjylland vil selv overtage DSB-afgangene, selvom DSB er klar til at genindføre de direkte afgange til Frederikshavn fra december 2021 - https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158583

Nu kritisere Regionsrådsformand Ulla Astman at der ikke er direkte tog til Frederikshavn - https://www.tv2nord.dk/nordjylland/farvel-til-direkte-tog-til-vendsyssel-vaekker-kritik...

Hvem er det Astman kritisere? Er det 2020-Astman der gik til Transportministeren og tiggede om at Nordjyske Jernbaner kunne overtage DSB's afgange permanent, da det var godt for NJ's driftsøkonomi?


Der er jo to versioner af direkte tog til Frederikshavn. Den ene hvor togene erstatter de lokale tog, den anden hvor det er ekstra tog udover de lokale tog.

Nordjylland synes det er nemmere at have en fast køreplan uden huller, det gør det nemmere med materiel og personale. Langsigtet er ønsket også, at DSB’s tog skal gennemføres som hurtigtog med færre stop og i en køreplan der “falder udenfor” den lokale trafik.

Men når regionen kortsigtet ikke ønsker de direkte tog så sender det jo også et signal til Folketinget om at man sagtens kan droppe køreledningerne til fordel for batteritog. Hvis regionen ikke gider at ofre de ekstra omkostninger der er ved DSB's gennemgående tog, hvorfor skulle staten så ofre de markant højere omkostninger der er ved at hænge køreledninger op til Frederikshavn fremfor etablering af faciliteter til opladning af batteritog?

Jeg kan godt forstå at de gerne vil spare de penge på driften, for de direkte tog har sandsynligvis flere ulemper for regionen og NJ end der er fordele. Men hvorfor skal det nu være op til regionen at administrere landsdelstrafikken? Jeg savner nogle flere regler fra statens side ved disse overdragelser af trafikkøberansvaret for at sikre sammenhængskraften i jernbanenettet.

Når det er alle mand hver for sig, så tages der jo ikke hensyn. Det ses både ved sporspærringer hos Banedanmark (vores budget skal holde, selvom det kommer til at koste operatørerne en formue) hos NJ (vores materiel- og personaleplaner skal være effektive, selvom det kommer til at koste passagere i landsdelstrafikken)
Man ender på den måde med at de enkelte aktører indenfor jernbanen opfylder deres egne målsætninger, men at jernbanen som helhed bløder.

Det er lidt det Ove Dahl Kristensen var inde på i dette debatoplæg i Altinget i starten af marts: Togets evne til at samle samfundet er eroderet

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak