250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 21. april, 2021, 10:53 (104 dage siden)

Hej i forum

Efter mange iterationer og hjælp fra mange sider er henvendelsen nu sendt til Transportministeren og til TRU.

Tak for feedback (og stavekontrol :) her i forum.

Teaser:

Transportministeren opfordres hermed til at fremskaffe budget for ekstraomkostningerne ved at anlægge
jernbanen over Lolland og i Femerntunnelen for 250 km/t i stedet for 200 km/t, og at forelægge dette for
forligskredsen bag Femernforbindelsen.

Resumé
Budgettet for projektet kan estimeres til ca. 0,4 mia. kr. og sparer 3 minutters køretid. Til sammenligning
koster ny bane over Vestfyn 4,5 mia. kr. og sparer 5 minutter. Man må således have overset en lille, men
ualmindelig god investering, som desuden har potentiale til at forøge EU-tilskuddet. Projektet udleder så
godt som ingen ekstra CO2 i anlægsfasen, men vil reducere CO2 belastningen i driftsfasen ved at flere
rejsende tager toget i stedet for andre transportformer, i særdeleshed fly.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen