Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog (Generelt)

af Scharfenberg, 21/4 2021, 15:04 (1094 dage siden) @ Danielsen

Som én, der er vokset op i 80'erne og 90'erne kan jeg stadig huske den "hype", der var dengang, da IC3-togene blev introduceret. Jeg kan huske, der var en kampagne fra ét eller andet mælkemærke, hvor man kunne klippe små billeder af togene ud af kartonen. Det var tydeligt, at det var noget, der var omgærdet af stor respekt og stolthed. Jeg tvivler på, det samme kommer til at ske med Coradia... Jeg kan også huske, da min far (i 1992 som jeg husker det) havde været på sin første tur med toget, og hvor imponeret han var over, hvor lydløst toget var.

Ja, IC3 og IR4 var virkelig et kvantespring for jernbanen i Danmark sammen med den faste forbindelse via Storebælt, ligesom IC3 også bidrog væsentligt til at revitalisere jernbanen i Israel.

Jeg synes ikke, man kan sammenligne betydningen af hhv. Coradia og IC3. Det er to forskellige missioner, de to tog har været på/skal ud på. IC3 skulle høste gevinsterne af hastighedsopgraderinger og Storebæltsforbindelsen, hvorimod Coradia skal høste gevinsterne ved elektrificeringen, ERTMS og diverse opgraderingsprojekter. Og så skal Coradia også gøre jernbanen i DK herunder økonomien mere bæredygtig blandt andet ved at forenkle og modernisere driften og vedligeholdet.

Så man kan sige, at hvor IC3 skulle bringe jernbanen i DK til det næste niveau (men uden at befolkningen egentlig havde nogle forventninger), skal Coradia både genskabe tilliden til jernbanen OG bringe jernbanen til det næste niveau (ift. kortere rejsetider, højere punktlighed/pålidelighed og bedre økonomi). Med Fremtidens Tog bliver det knald eller fald, vind eller forsvind for jernbanen i DK.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak