Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Automatisk døråbner i IC3 -Venstre side (Jernbanen i dag)

af Peter Bo Larsen, 22/4 2021, 15:12 (1092 dage siden) @ Poul Brandt

Når folk ikke kan få døren op, er det netop fordi de bliver stressede, når døren ikke åbner i samme sekund, de stikker hånden frem. Så begynder de at vinke febrilsk, og så ser sensoren ikke noget.
Om vinteren er det også et problem, hvis man sorte handsker på, som reflekterer det infrarøde lys dårligt, og derfor ikke bliver detekteret.
Men når man først har gennemskuet, at døren nok skal åbne, hvis man venter et par sekunder, så går det let. Og nå ja, så sidder sensorerne ikke samme sted på begge sider af døren, så nogle steder virker det bedre, hvis hånden har 5-10 cm afstand til døren.

Det bliver i øvrigt hurtigt en automat reaktion at placere hånden vandret ud for kroppen for at åbne en dør. Jeg har i hvert fald taget mig selv i at gøre det flere gange i supermarkeder, hvis de automatiske døre reagerer langsomt.

Nu vi er ved praktiske problemer i IC3, så oplever jeg flere gange om ugen, at folk ikke kan finde ud af at åbne klapbordene bag på sæderne i stillezonen. De prøver at trykke på knappen eller at dreje den. Og når det ikke virker, prøver de at få fat i kanten af bordet, og tvinge det op. Det er ikke indlysende for mange, at knappen skal have et let skub opad.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak