Er der langt til Køge? (Generelt)

af Nordexpress, torsdag 29. april, 2021, 22:32 (10 dage siden) @ Lars

Samfundsøkonomisk ser man på hvor megen tid, borgeren bruger på transport. En hurtigere forbindelse giver på den måde en større samfundsmæssig gevinst, fordi passageren sparer tid, han kan bruge mere fornuftigt end at sidde i toget. Det gælder da naturligvis for de længste rejser.

Dertil kommer den oplevede kvalitet af rejsen. Det opleves/fornemmes tydeligt behageligere og kan give ro til f.eks. at arbejde, hvis et tog kører non stop fra A til B.

Økonomi: Når flertallet af passagererne kun skal betjenes ved få standsningssteder, så opnår du en bedre kapacitetsudnyttelse af materiellet, det kan simpelthen nå at køre flere kilometre i døgnet. Investeringen udnyttes bedre, det bliver billigere at anvende materiellet per km. Som det også gælder for f.eks. københavnske S-busser.

Når det er sagt, så er DSBs seneste anskaffelser af stærke Vectron lokomotiver til persontog og accelerationskraftige eltogsæt velegnede til at standse mange steder og komme hurtigt op i fart efter stop.

Så på sigt får du nok dit ønske opfyldt om at næsten alle persontog standser på enhver station, der ikke er nedlagt.

Så må vi håbe på, at Vectron-sandwich-togene indsættes i så mange lyntogsløb som muligt. Så vil man da i alt fald kunne komme behageligt mellem Kolding, Odense og København. Måske endda til Århus en dag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker
Pris 280 kr.

Læs mere
Svenska-lok
3 rengøring tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen