Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lyntog til Køge (Generelt)

af My1202, 30/4 2021, 13:57 (1054 dage siden) @ Niels Bak

Der er nok 2 svar på dette.

Som trafikken tilrettelægges fra Transportministeriet (og deres undersåtter) er svaret nej. Det skyldes at der alene ses på at de mange, som ikke skal af eller på i Køge (og det er givet 98 %) og derfor samfundsøkonomisk mister noget.

Hvis det var en privat operatør, som tænker business, ja så stopper togene, fordi de ikke mister nogen, eller få, af de kunder, som "bare kører igennem".

I dagens Danmark vinder teorien formentligt over virkeligheden.

JH


Hvis det er en privat operatør, der kører under et tog i timen eller mindre, så har du muligvis ret - men du skal ikke være sikker på det.

Enhver operatør som kører hyppigere tog, vil uden tvivl forsøge at fordele passagererne ved at lave forskellige standsningsmønstre. Det er det, som DSB gør i dag og også lægger op til i fremtiden, og det giver helt mening. Hvis man kan fylde et tog direkte mellem mere fjerntliggende stationer, så er det bedre at lade et andet tage sig af passagererne fra mellemstationerne. Det er virkeligheden, når eller man ser det fra flere steder end perronen i Køge.

Men heller ikke en privat operatør med færre tog vil nødvendigvis stoppe på de mindre stationer. Problemet ved stationerne på Sjælland er at langt størstedelen af trafikken skal ind mod København. Dvs at det er på strækket mellem Kbh og Køge, der bliver mest rift om pladserne.

Lad os sige, at et udsolgt tog starter i København. Passagerer til Køge har sikret sig 20 % af pladserne, og stiger af her. Men der er langt færre passagerer som skal vest på fra Køge, så der stiger kun hvad der svarer 5 % af pladserne på. 15% står nu tomme, selv om de godt kunne have været solgt til folk, der skulle helt til Odense eller Århus. Og det vil sige, at med mindre en billet til Køge skal koste det samme som en billet til Odense, så taber operatøren penge.

Og det er derfor matematikken er anderledes for Køge, Slagelse og Ringsted end den er for Vejle, Skanderborg og Horsens, hvor det ene lyntogsløb er planlagt til at standse. Århus er under kvart så stor som København, og derfor er der næppe passagerer til at fylde to lyntog i timen med folk der skal hele vejen til Odense eller København. Det giver simpelt hen økonomisk mening at lade det ene samle passagerer op på vejen ned gennem Østjylland for at få dem begge fyldt på det mest brugte stykke mellem Odense og København, og samtidig tage nogle passagerer med fra Århus til byerne her, fordi de i langt mindre grad optager sæder fra andre passagerer, som rejser længere.

På Sjælland giver det derimod bedre mening med en god IC- og regionaltogsdrift til at tage sig af passagererne fra de mellemstore stationer.

Reelt set er der 1 superlyn pr time som formår at komme fra København H til Aarhus med et stop undervejs.
Betvivler at dette tog bliver 100% fyldt måske pånær en afgang morgen og eftermiddag.

Eneste formål med den afgang er at man har timedrift mellem disse 3 byer!

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Hectorrail

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak