Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lyntog til Køge (Generelt)

af mikedk2100, 1/5 2021, 08:42 (1053 dage siden) @ My1202

Faktum er imidlertid at fraset en evt. 2 morgenture og tilsvarende om eftermiddafen, kommer der til at køre et Superlyn delvist tomt mellem København / Odense / Aarhus.
Der er simpelthen ikke rejsende nok hver time udover måske myldrertiden.
Med ialt 720.000 rejsende mellem København / Odense / Aarhus på årsbasis hver vej og med 250 arbejdsdage (højt sat) og trafik blot i 16 timer i døgnet bliver det til 180 rejsende pr tur.
Og tallet er vel reelt meget lavere da der kommee til at være 4 afgange pr time.
Antal rejsende er også fordelt på kun hverdage.

Det er altså faktuelle passagertal fra 2017 (og jeg husker ikke, hvor mange større sporarbejder der var det år), som du bruger som argument for halvtomme superlyntog ude i fremtiden, samtidig med, at du argumenterer for et ekstra stop af lyntoget på Sjælland, fordi Danmarks Statistik x antal dagligere pendlere mellem Region Sjælland og Region Syd, Midt og Nord.

Du mener uden omsvøb, at alle de daglige pendlere fra Sydsjælland/Lolland-Falster er potentielle til at bruge toget, bare det standser i Ringsted eller Køge Nord - samtidig med, at du ikke har fantasi til at forestille dig flere passagerer i superlyntoget mellem København-Odense-Aarhus, når rejsetiden tiden sættes markant ned og jernbanens image og stabilitet forhåbentlig forbedres de kommende år, efterhånden som Banedanmark er færdige med at genere passagererne.

Og indrømmet, jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at hvis jeg boede i fx Nyråd og arbejdede på Jysk hovedkontor i Brabrand, så ville toget næppe lokke mig, uanset hvad, fordi der er så mange skift undervejs fra mit hjem til arbejdspladsen. Det tænker jeg gælder for mange af dine potentielle pendlere. Men jeg kunne sagtens se toget som transportmiddel, hvis jeg boede i Lisbjerg, Aarhus og arbejdede i Malmparken ved Ballerup.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak