Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse (Trafikpolitik)

af steenth, 2/5 2021, 12:14 (1082 dage siden) @ Poul Brandt

Forligskredsen kan til enhver tid beslutte noget andet (de har stadig flertal i folketinget). Man har lige sparet 170 mio. kr. (tror jeg det var) ved at fremskynde anlægget over Lolland med 1 år. - Og CO2 er jo kommet højere op på skalaen siden 2015. Mon ikke alle partier gerne vil smykke sig med at man gør noget mere for CO2 udledningen.

Selv man politisk kan ændre projektet, så har projektet været i gang længe, at det er for sent. Der er flere år siden at de første broer blev fornyet.

Jeg har målt afstanden Nykøbing F - Femern til 36,75 km, men kun medtaget 35 km i beregningen. Der er 1,75 km mellem stationen og vestsiden af broen. Så man kan sige min grove beregning har taget hensyn hertil.
I øvrigt er besparelsen på 3,2 minutter for 53 km inklusive de 18 km tunnel, men efter broen tager det tid før hastigheden kommer over 200 km/t og indtil da er der heller ikke nogen besparelse. Så derfor har jeg anført 3 minutter (og ikke 3,0 minutter).

Tunnelen skulle være forberedt til 250 km/t. Det kunne være at den nyanlagte bane også bliver forberedt til den hastighed.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
Svenska-lok

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak