Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lange lige banestrækninger (Generelt)

af Casper, 4/5 2021, 01:58 (1087 dage siden) @ nielsm

Hvis man lige ser bort fra at Høje Taastrup station ligger midt på, så er Glostrup til Hedehusene også omkring 11,7 km snorlige.

Høje Tåstrup har ingen kurver hvis man følger spor 2 og 3. Men Tåstrup har kurver, både til den ene og anden side. Måske har banen engang været helt lige her. Det kan se ud som om stationsområdet er forskudt lidt mod nord.

Så vidt jeg kan se er strækningen mellem Lille Skensved (Naurbjergvej) og Roskilde (Dyrskuepladsen) den længste lige strækning. Pga. sporskiftets layout ved Havdrup station (især sydlige ende) slipper man dog ikke for en tur 1-2 meter til højre og venstre igen, og igen ganske svagt på Gadstrup station, men jeg ved ikke om det kan kaldes kurver. Den rette linje er stadig inden for sporområdet, men uden for skinnekant.

Hvad gælder veje, er Roskildevej overordnet set lige fra Damhuskroen til jernbanebroen i Roskilde (24 km), men har altid haft lette kurver til hver side i Glostrup og ved Vestvolden. Senere er den flyttet nogle steder pga. krydsninger med motorveje og jernbanebroen i Hedehusene.

Den gamle hovedvej Nørresundby-Hjørring har været helt lige mellem Tylstrup og et sted øst for Vrå, ca. 16 km, men der er kommet en omfartsvej et sted og forskydning pga. en rundkørsel et andet sted.

Den gamle hovedvej Køge-Vordingborg er helt lige på 2 x 16 km, og en ganske svag kurve herimellem.

Så de gamle chausséer anlagt i 1700-1800-tallet overgår jernbanerne, men veje kan også nemmere gå tværs over bakker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1153

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak