Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattog gennem danmark (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/5 2021, 13:23 (1050 dage siden) @ andersj

Jeg fatter bare ikke lige hvordan man kan få lov til at køre statsstøttet nattog Stockholm Hamburg når Snälltåget kører Stockholm Berlin i fri konkurrence.

Det virker ikke fair.


En af udfordringerne er at Snälltåget kun kan få det til at løbe rundt fordi de ikke kører hver dag og fordi de kører med gamle brugte liggevogne.

Skal man have et dagligt nattog med moderne materiel og sovevogne så kræver det, i hvert fald indledningsvis, støtte.

Jeg er ret sikker på at ÖBB formelt kører nattogene på kommercielle vilkår, for international fjerntogstrafik må ikke ske som offentlig servicetrafik, hvorfor den svenske ide basalt set kræver dispensation fra EU (som jeg ikke ved om man får), ligesom jeg har forstået, at det rent teknisk kun er Danmark og Sverige, der betaler for "nattog fra Sverige til Padborg med forventningen om at togene fortsætter".

Som både Snälltåget, Regiojet og andre kommercielle togoperatører påpeger, så er det rammebetingelserne for kommerciel jernbanedrift, den er gal med, og dem løser man jo basalt set ikke, ved at betale en operatør for at køre nogle ikke nødvendigvis kommercielt attraktive ruter - der mere synes at være planlagt ud fra hvor ÖBBs netværk skal være end egentlige kommercielle analyser.

Den danske betaling kunne eksempelvis have været brugt på at tilbyde gratis passage af Storebælt og Øresund for nattog istedet.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak