Nattog gennem danmark (Generelt)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 04. maj, 2021, 13:33 (174 dage siden) @ Niels Bak


Spørgsmålet er så om det lykkes. De tidligere versioner af nattoget døde blandt andet fordi alle andre grupper end turister blev færre og færre, så det kørte alt for tomt uden for "turistdagene". I hvor høj grad klimabevidsthed og ændrede prioriteter slår igennem eller blot er ord, bliver spændende at se.

Nu var det jo også i høj grad en strategisk beslutning fra DB at nedlægge nattogene. Man havde fundet ud af at det var billigere at lade ICE og IC materiel køre nattog når nu de alligevel holdt stille om natten. Derudover stod man også foran en stor investering da samtligt liggevogne, siddevogne og dobbeltdækkersovevogne stod til udskiftning.
DB's økonomi har jo i mange år været ringe og det har nok været en af grundene til at man skrottede nattogsforretningen. Gælden i DB er tårnhøj og nye nattog ville nok kun lige akkurat kunne tilbagebetale anskaffelsessummen på togene. Arriva i Danmark fik sidste år forbud mod at deltage i nye udbud på buskørsel i Danmark pga. den økonomiske situation hos DB.

Det var faktisk DB der startede udviklingen af ÖBB's nye nattogsmateriel. ÖBB overtog det så i en tidlig fase da DB valgte at droppe nattogene. ÖBB har jo også før corona vist at man kan få kunder i nattogene, men at det er svært at få overskud pga. de skyhøje infrastrukturafgifter i Tyskland.

Men det er også værd at bemærke at den enorme mængde af DB liggevogne der blev hensat i 2014-2016 nu stort set er solgt og kører videre hos private operatører i Tyskland, Regiojet, Snälltåget, ÖBB og senest har VY i Norge købt en række liggevogne.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen