Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattog gennem danmark (Generelt)

af Rail, 4/5 2021, 18:02 (1050 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg fatter bare ikke lige hvordan man kan få lov til at køre statsstøttet nattog Stockholm Hamburg når Snälltåget kører Stockholm Berlin i fri konkurrence.

Det virker ikke fair.


En af udfordringerne er at Snälltåget kun kan få det til at løbe rundt fordi de ikke kører hver dag og fordi de kører med gamle brugte liggevogne.

Skal man have et dagligt nattog med moderne materiel og sovevogne så kræver det, i hvert fald indledningsvis, støtte.

Jeg er ret sikker på at ÖBB formelt kører nattogene på kommercielle vilkår, for international fjerntogstrafik må ikke ske som offentlig servicetrafik,

Ja på deres PSO konktrakt i Østrig og på kommercielle vilkår i Tyskland.

ligesom jeg har forstået, at det rent teknisk kun er Danmark og Sverige, der betaler for "nattog fra Sverige til Padborg med forventningen om at togene fortsætter".

Der er krav om hvor mange timer fra Stockholm/Malmö man skal kører. Så man kan bare køre ekstra langsomt hvis man ikke vil så langt.

Derudover skal der ske afrapportering af budget opgjort nord og syd for den dansk/tyske grænse samt et loft for overskuddet på den del af ruten der køres i Danmark og Sverige. (Så man ikke kan bruge overskuddet det ene sted til at dække underskuddet det andet).

I det hele taget skal den der vinder udbuddet nok ansætte nogle medarbejder der kun skal bruges til rapportering til Trafikverket, dokumentationskravet er meget omfattende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak