Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet (Generelt)

af Rail, 4/5 2021, 18:12 (1086 dage siden) @ Scharfenberg

Folketingsmedlem René Christensen fra Dansk Folkeparti har sat spørgsmålstegn ved hvor velafprøvet en platform Coradia Stream nu også er. Det skal dog siges at Alstom er forsinket med leveringen pga. coronarestriktioner, hvilket gør at man må udskyde opgraderingen fra 160 km/t til 200 km/t på enkelte togsystemer med et år. Man forventede ved seneste status i februar at togene kunne køre med passagere inden årets udgang.

"Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at det Alstom-tog, som DSB har valgt, ikke kører i Italien, og at toget i Italien er et andet tog med samme navn, men med en helt anden konfiguration, end det som kommer til at køre i Danmark, herunder i forhold til strømsystem, hastighed, signalsystem m.v., og at det tog, som vil komme til at køre i Danmark, dermed aldrig har kørt andre steder, og derfor heller ikke er afprøvet, som ministeren ellers sagde på pressemøde den 12. april 2021? Og kan ministeren endvidere oplyse, om det er korrekt, at toget heller ikke kører i Holland, da det tog ikke er homologeret og leverancen er stærkt forsinket, jf. artiklen »ICNG delay causes NS to postpone 2023 timetable change« bragt i International Railway Journal den 18. februar 2021?"

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/spm/482/index.htm

Desuden burde DSB og Alstom da også snart skrive kontrakt, medmindre der er kommet klager. Ved Siemens og Talgo gik der i begge tilfælde ca. to uger fra annonceringen af vinderen til kontrakten blev underskrevet.


DF og de andre forligspartier har fået, hvad de har bedt om. Produktplatformen Coradia Stream er solgt i ret store mængder til både Italien (160 km/t) og Holland (200 km/t) og nu Danmark, dvs. Stream er solgt til tre gange så mange lande som IC4 i sin tid :-D Og når leverancerne til DSB starter i 2024, vil der være mange driftserfaringer fra både Italien og Holland. Med andre ord køber man et produkt i stedet for et projekt. Desuden kommer al vedligeholdet, som ønsket af forligskredsen, til at ligge hos producenten, hvilket i sig selv burde være en kæmpe tilskyndelse til at producere nogle ordentlige tog.

IC4 blev jo også solgt i en stor mængde...

Faktum er at platformen kun er godkendt til 3000 V= og 160 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MQ523
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak