Lange lige banestrækninger (Generelt)

af Niels Buch @, fredag 07. maj, 2021, 08:51 (37 dage siden) @ Michael Deichmann

Kan man så køre 350 km/h på den?


Næppe!

Overbygningen skal være meget rubust for at kunne holde til de påvirknnger den høje hastighed.
Selv om et givet 350 km/t tog må køre fint i sporet, så er der stadig en risiko for at små uregelmæssigheder sætter toget i sideværts bevægelser i sporet, som ved de høje hastigheder kan give voldsomme påvirkninger indtil det evt. falder til ro i sporet.
Husk på at et toghjul ikke er en flad cylinder, men derimod kegleformet, så toget finder sin balance på de to kegleflader som hjulene har. Et vindpust fra siden vil formentlig kunne skubbe toget lidt optil den ene side, hvorefter toget søger tilbage mod balancepunkter, og så har du disse sideværts bevægelser som overbygningen skal kunne tage effekterne af.

Hej

Fandt denne hjemmeside (på fransk) om en af de franske hastighedsrekorder, den i 1955:

http://www.astrosurf.com/soubie/bb9004.htm

Som det fremgår af det ene billede, havde infrastrukturen det ikke alt for godt efter rekord forsøget.

Hilsen
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen