DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet (Generelt)

af Niels Bak, fredag 07. maj, 2021, 23:53 (139 dage siden) @ Rail

Men idéen med en "hyldevare" er jo ikke at sammenligne ordrebøger, men at gå ud og finde et tog der allerede kører. Hvem siger at de allerede er i drift i Holland til den tid ? Man kan da håbe, men ret beset ved hverken du eller jeg det. Idriftsættelsen er næsten lige blevet udsat og 200 km/t udsat yderligere.

Kan du huske hvordan det var med IC4 og hastighed ? 160, 169 og nu 180...

Det bliver svært at finde materiel hvis det skal være 100 % hylevare. Og Alstom har en ny platform, som sikket er udviklet ud fra de gamle platforme af tog. AlsaldoBerda have ikke noget at bygge videre på. Og der er også lagt mere ansvar over på leverandøren for levere et ordenligt tog. Så DSB har nogle bedre muligheder end de havde med IC4.


Til Rail: Jeg synes, at man er gået væk fra at tale om 'hyldevare'. Man køber et produkt i stedet for et projekt. Og husk på at Alstom har 3 ½ år til at 'lege' med toget i Holland, inden de skal levere til Danmark. Man kan sige, at italienerne er prøveklud for hollænderne og hollænderne er prøveklud for os. Det ses tydeligt på Vectron, at man har købt et produkt og ikke et projekt. Sandsyndligheden for, at Stream bliver 'plug and play' er i hvert fald betydeligt større, end det var med IC4.


Man har netop ikke købt et produkt. Men jeg er da enig i at sandsynligheden er større end med IC4.

Forskellen er vel, at IC4 var et udviklingsprojekt, hvor AnsaldoBreda skulle skræddersy et tog til DSB mere eller mindre fra scratch. I den sammenligning er ordren til Alstom et stort set færdigudviklet, om end ikke afprøvet produkt i en produktserie, som så bliver tilpasset de enkelte ordregivere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen