Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/5 2021, 11:50 (1073 dage siden) @ Bent Jensen

Et eller andet sted har jeg set nævnt at man vil have metro til Helsingør,hvis det endelig var, kunne man da lave en sammenhængende S togslinie Roskilde Helsingør der brugte samme kørestrøm,altså 25000 iv vekselstrøm,samme perronhøjde,og materiel til max 160 km/t.

Der er globalt set ved at ske en differentiering mellem tog begreberne "Urban" og "Regional", og et ny "Suburban" begreb dukker frem. "Urban" (Bybane) er metro, letbaner, sporvogne, BRT og S-tog (60-120 km/t), mens "Regional" (120-200 km/t) dækker det der herhjemme både er regionaltog og Intercitytog efterhånden drevet af, at mange "regionaltog" begynder at kunne køre 200 km/t. Gennemsnitlig rejsetid er over 60 min.

Det nye "suburban" ("Forstadsbane") er defineret som afstand mellem stop som regionaltog, men gennemsnitlig rejsetid er omkring 40 min. Togene accelererer som S-tog men har Regionaltogskomfort, dog med færre siddepladser. Maks hastighed 160 km/t. Eksempler på togtyper er Pendeltåg fra Stockholm eller de nye tog til lokaltrafikken i Oslo.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak