Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner (Generelt)

af Bengt Larsson, 13/5 2021, 20:41 (1050 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Bengt Larsson, 13/5 2021, 21:09

Det vil være en rigtig god ide for lokalbanerne at kigge mod det franske NextEVC projekt (også kort beskrevet i den seneste rapport om Veterantog & Signalprogram).

Det ville måske endda være en endnu bedre idé at kigge mod vore nabolande, hvor sidebaner ikke inkluderes i ERTMS udrustningen, fordi det er for dyrt (nogle steder muligvis efter 2050)

Der er stadig ikke noget, der "slår" konventionelle simple relæ anlæg på "value for money" - og sådanne anlæg bygges stadigvæk i stor stil i den store verden. Man kan så endda sætte ETCS baliser på signalerne, hvis man vil hæve sikkerheden yderligere og udnytte at togene for ETCS. Der er sågar projekter med førerløse tog baseret på "digitale kort og signalgenkendelse".

Man skal huske, at 90% af omkostningerne ved jernbanedrift - herunder den danske, der tilmed er i den dyre ende - ligger ved infrastrukturen. Der er ikke nogen umiddelbar grund til at betale ekstra for noget, der ikke giver tilsvarende ekstra i værdi.

/Lasse

I Sverige gäller att, även om det knappast planeras att installera ERTMS på banor med lite trafik,
så måste tågen få installerat ERTMS, för att tillåtas gå till en station på en stambana, där passagerare ska byta.
Det kan röra sig om en kilometer som tåg behöver gå med ERTMS.
Till exempel Nässjö, Mjölby, Linköping, Herrljunga och Gällivare.

I Sverige betalar regeringen inte för ERTMS-installation, utan det får ägaren av tåg göra, och det är oftast skattebetalare ändå, staten eller regioner,
men för godståg kan det vara privata företag som inte har pengar till den höga kostnaden, eller så får godskunder vid ERTMS-banor betala extra, och väljer då lastbil.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak