Ny forbindelse over / under Vejle Fjord (Generelt)

af andersj @, Aalborg, søndag 16. maj, 2021, 22:23 (79 dage siden) @ Niels Bak

Er det mig, der læser eller fortolker det forkert eller ....?
Især når jeg støder på denne sætning i artiklen ...

En af ulemperne ved tunnelen er til gengæld, at den ikke er designet til godstog,
som derfor fortsat vil skulle passere over den eksisterende jernbanebro.

Hvilken eksisterende jernbanebro hentyder / mener de?


Det er vist allerede rettet:

"En af ulemperne ved tunnelen er til gengæld, at den ikke er designet til godstog, som derfor fortsat vil skulle passere over den eksisterende jernbane gennem byen."


Så apørger jeg bare: Hvilke godstog? Det drejer sig vel om maks 3 togpar på hverdage. Dem til Herning kan jo alligevel ikke bruge smutvejen uden om Vejle. Af omtalen får de det til at lyde som det var noget på Danlink niveau.


Forvent ikke noget brugbart svar udover det "fantastiske" projekt i Aalborg Port med max 1 godstog dagligt og 1 x årligt 90 tons stål via en nordvest jysk havn til Norge.

Men en tunnel til højhastighedstog er nu en god ide.
Derimod er det spild af penge at opgradere nuværende bane i det østjyske. Få nu lavet noget brugbart med anvendeligt togmateriel så der kommer 10-15 minutters drift fra Odense og til Aarhus.
Og byg en nu regulær højhastighedsbane med tunnel over Lille Bælt.
Den skal ikke have andre stop end omkring Fredericia området og så Aarhus.


Nja og tja. Det er helt rigtigt p.t. men der er faktisk ret store perspektiver i transittrafik via Hirtshals. Men det kræver kapacitet og nok også elektrificering nord for Limfjorden, og især det sidste ser ud til at have lange udsigter. Men trafikken er der, og på samme måde som korridoren til Sverige burde en del af godset kunne flyttes til jernbane.

Problemet er så, hvis det engang lykkes at få det i gang og man så har lavet en løsning ved Vejle, hvor godstogene skal ind gennem byen og dermed tager den kapacitet her, som ellers er blevet friholdt fordi de gennemkørende Lyntog kører udenom, og som gerne skulle bruges til bedre regionaltrafik.

De nuværende Esbjerg-tog med stop på alle stationer undtagen Hørning kører med en gennemsnitshastighed på 93 km/t mellem Aarhus og Fredericia (70 minutter og 108,5 km.). Så det passer meget godt med at det kan følges af 100 km/t godstog, når IC4'erne bliver erstattet af elektriske togsæt med hurtigere acceleration.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen