Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad afholder EA 3004 fra at blive køreklar? (Generelt)

af Fysikeren, 18/5 2021, 07:45 (1068 dage siden) @ RasmusR

Men alligevel kan bulgarerne holde dem kørende... Hvor skaffer de reservedelene henne?

Noget er vel købt i forbindelse med overtagelsen, men ellers kan jeg mistænke dem for ret mange ting.


Men det må vel være et lager med begrænsninger, som kan være handlet med EA, og dette lager af dele kan vel ikke holde længere i Bulgarien en her??

Generelt er det bare - i min optik - lidt mystisk at man ikke kan holde dem kørende her i DK, mens bulgarerne godt kan... Har de måske nogle mindre rigide regler på jernbanen, som giver mulighed for fiksfakserier, som ikke kan bruges på disse breddegrader?

Jeg har professionel erfaring med renovering af avanceret maskinelektronik, også jernbanerelateret.

Mit bud er, at elektronikken i EA’erne godt kan renoveres. Men, det bliver dyrt! Det gøres oftest ved produktionsanlæg hvor udskiftning af anlægget ikke er lige til, modsat DSB, der kunne købe nye lokomotiver.

Omkostningsmæssigt er renovering/reparation af den type elektronik primært dyrt i mandskabstimer. Både til fejlsøgning, udbedring og efterfølgende test. Regninger på over 100.000 kr. for en mindre frekvensomformer er ikke usædvanligt.

Arbejder ender ofte med udskiftninger på komponentniveau eller anden renovering af kanelføring pga. tæringer.

Ud fra mit kendskab til elektronik af den alder som EA’erne har, ville mit råd til en kunde være, at man bør overveje en udskiftning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak