Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor? (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 18/5 2021, 09:02 (1074 dage siden) @ Banemanden

1. Trafikinformationen skal være forståelig. Folk orienterer sig primært om strækningen og omfanget (et regionaltog sent om aftenen). Så kan man ret hurtigt se, om det er relevant for den rejse, man skal ud på, og om man evt. skal (dobbelt)tjekke rejsen på rejseplanen. Jeg bruger dog altid rejseplanen, da den jo også er beregnet på at opfange akutte driftsændringer.

Korrekt, men "om aftenen" kan jo være et tog klokken 18 eller et tog klokken 23. Det fremgår ikke af teksten.

2. Trafikinformationen skal være ensartet. I dette tilfælde kunne man godt argumentere for at nævne den præcise afgang, men så vil det ikke være samme overordnede informationsniveau som ved de lidt mere omfattende sporarbejder. Hvis fx Valby-sporarbejderne nævnte den fulde køreplan, ville det hele hurtigt blive uoverskueligt og irrelevant for de fleste. Selv om det bare er en enkelt afgang, vil det ikke bare være afgangstidspunktet fra Fredericia, der skal nævnes, hvis det skal være brugbar information. Det vil også være afgangstidspunkterne for alle de mellemliggende stationer og ank. til Esbjerg. Og så bliver det hurtigt en masse irrelevant information, hvis man altså ikke lige rejser med den pågældende afgang sent om aftenen.

Det giver god mening, at have en ensartet tekst, så det er let at automatisere. Men det kan vel ikke koste særligt meget at indsætte et link til en auto-genereret pdf af køreplanen for de(n) pågældende(e) afgang(e)? Så kan man klikke på den for at få detaljerne, uden at det fylder i teksten.

Formuleringen, som du refererer til, stammer i øvrigt fra BOS-databasen (Begivenheder og Sporarbejder), som netop har til formål at give ensartet og overskuelig information til medarbejderne i Planlægning, Trafikinformation og frontpersonalet - og i sidste ende til kunderne.

Sjovt, fordi på den interne kommunikation er der ofte et link til en køreplan af de berørte afgange.

Du har fuldstændig ret i begge ting :) Hilsen en af dem, der har arbejdet med at skrive netop disse formuleringer ud på hjemmesiden (og som primært får kritik fra enten interne i DSB eller folk med stor interessse i det. Dog aldrig klager fra folk der bruger sitet)

Et andet fun fact er, at man har trukket data på hvem der besøger trafikinformationssiden på DSB.dk med planlagte ændringer. Ca 80 procent af de klik der kommer ind kom fra DSB’s eget netværk.

Grunden til manglende brugere udefra er vel todelt:
1. Det er svært at finde, for man skal klikke mange gange for at komme til en brugbar oversigt.
2. DSB-medarbejdere ved, hvor det er og bliver ofte spurgt om hjælp i forbindelse med sporarbejder.

(Og måske en tredje grund:
3. Normale passagerer finder ikke den ønskede information, og bruger blot rejseplanen i fremtiden)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak