Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor? (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 18/5 2021, 12:20 (1073 dage siden) @ Scharfenberg
redigeret af Schienenwolf, 18/5 2021, 12:32

1. Trafikinformationen skal være forståelig. Folk orienterer sig primært om strækningen og omfanget (et regionaltog sent om aftenen). Så kan man ret hurtigt se, om det er relevant for den rejse, man skal ud på, og om man evt. skal (dobbelt)tjekke rejsen på rejseplanen. Jeg bruger dog altid rejseplanen, da den jo også er beregnet på at opfange akutte driftsændringer.


Korrekt, men "om aftenen" kan jo være et tog klokken 18 eller et tog klokken 23. Det fremgår ikke af teksten.


Af den trafikinformation, du oprindelig henviste til, fremgik 'sent om aftenen'. Uden at der vist er en klar definition på det, kan du godt regne med, at det er et tog, der kører senere end 20- og 21-tiden. Formentlig ved 22- eller 23-tiden eller senere.

2. Trafikinformationen skal være ensartet. I dette tilfælde kunne man godt argumentere for at nævne den præcise afgang, men så vil det ikke være samme overordnede informationsniveau som ved de lidt mere omfattende sporarbejder. Hvis fx Valby-sporarbejderne nævnte den fulde køreplan, ville det hele hurtigt blive uoverskueligt og irrelevant for de fleste. Selv om det bare er en enkelt afgang, vil det ikke bare være afgangstidspunktet fra Fredericia, der skal nævnes, hvis det skal være brugbar information. Det vil også være afgangstidspunkterne for alle de mellemliggende stationer og ank. til Esbjerg. Og så bliver det hurtigt en masse irrelevant information, hvis man altså ikke lige rejser med den pågældende afgang sent om aftenen.


Det giver god mening, at have en ensartet tekst, så det er let at automatisere. Men det kan vel ikke koste særligt meget at indsætte et link til en auto-genereret pdf af køreplanen for de(n) pågældende(e) afgang(e)? Så kan man klikke på den for at få detaljerne, uden at det fylder i teksten.


Jo, men man vil gerne have, at de rejsende benytter rejseplanen. Så er der også taget højde for akut driftsuorden. Og dem der ikke har for vane at bruge rejseplanen får med den pågældende trafikinformation et ekstra hint til at bruge netop rejseplanen.

Formuleringen, som du refererer til, stammer i øvrigt fra BOS-databasen (Begivenheder og Sporarbejder), som netop har til formål at give ensartet og overskuelig information til medarbejderne i Planlægning, Trafikinformation og frontpersonalet - og i sidste ende til kunderne.


Sjovt, fordi på den interne kommunikation er der ofte et link til en køreplan af de berørte afgange.


Ja, mange både medarbejdere og kunder vil stadigvæk gerne have en fysisk køreplan at kigge i. Men det er altså rejseplanen, der er smartest at kigge i. For en trykt køreplan tager ikke højde for akutte ændringer. Og i sidste ende er det jo realtidsinformation, man har brug for, når man skal rejse.

Du har fuldstændig ret i begge ting :) Hilsen en af dem, der har arbejdet med at skrive netop disse formuleringer ud på hjemmesiden (og som primært får kritik fra enten interne i DSB eller folk med stor interessse i det. Dog aldrig klager fra folk der bruger sitet)

Et andet fun fact er, at man har trukket data på hvem der besøger trafikinformationssiden på DSB.dk med planlagte ændringer. Ca 80 procent af de klik der kommer ind kom fra DSB’s eget netværk.


Grunden til manglende brugere udefra er vel todelt:
1. Det er svært at finde, for man skal klikke mange gange for at komme til en brugbar oversigt.
2. DSB-medarbejdere ved, hvor det er og bliver ofte spurgt om hjælp i forbindelse med sporarbejder.

(Og måske en tredje grund:
3. Normale passagerer finder ikke den ønskede information, og bruger blot rejseplanen i fremtiden)


Sidstnævnte er den egentlige årsag. Vi skal have folk til at bruge rejseplanen, så de ikke står med en trykt køreplan, og så kører toget alligevel ikke som planlagt fx pga. driftsuorden.

Nej, I skal ikke hundse rundt med folk og have dem til at bruge rejseplanen frem for en trykt køreplan: I ER EN SERVICEVIRKSOMHED, SOM SKAL LEVERE DEN VARE, SOM I PRØVER AT SÆLGE, DVS. I SKAL OVERHOLDE DEN TRYKTE KØREPLAN. I ER TIL FOR KUNDERNE, IKKE OMVENDT. Det er en lodret løgn, at man kan se fremtidig driftsuorden i Rejseplanen: DET KAN MAN IKKE! Hele din argumentation dækker over inkompetence og er et let gennemskueligt forsøg på at tørre jeres arbejde af på kunderne, ligesom når fx pakkepostfirmaerne forventer, at postmodtagerne selv holder styr på deres pakker via track-and-trace, fordi de heller ikke kan levere den lovede vare. Man skal som forbruger kunne regne med en trykt køreplan uden løbende selv at følge med i trafiksituationen, ligesom man skal kunne regne med at få sin pakke, uden selv at skulle følge pakkens vej. Det er typisk offentlig udbytter-deologi, at man forsøger at få borgerne til at arbejde for sig, fx med at sortere affald, som om folk ikke havde andet at tage sig til i deres fritid.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
DSB ME1527

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak