Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny forbindelse over / under Vejle Fjord (Generelt)

af ThomasTT, 19/5 2021, 13:28 (1066 dage siden) @ Niels Bak

Er det mig, der læser eller fortolker det forkert eller ....?
Især når jeg støder på denne sætning i artiklen ...

En af ulemperne ved tunnelen er til gengæld, at den ikke er designet til godstog,
som derfor fortsat vil skulle passere over den eksisterende jernbanebro.

Hvilken eksisterende jernbanebro hentyder / mener de?


Det er vist allerede rettet:

"En af ulemperne ved tunnelen er til gengæld, at den ikke er designet til godstog, som derfor fortsat vil skulle passere over den eksisterende jernbane gennem byen."


Så apørger jeg bare: Hvilke godstog? Det drejer sig vel om maks 3 togpar på hverdage. Dem til Herning kan jo alligevel ikke bruge smutvejen uden om Vejle. Af omtalen får de det til at lyde som det var noget på Danlink niveau.


Forvent ikke noget brugbart svar udover det "fantastiske" projekt i Aalborg Port med max 1 godstog dagligt og 1 x årligt 90 tons stål via en nordvest jysk havn til Norge.

Men en tunnel til højhastighedstog er nu en god ide.
Derimod er det spild af penge at opgradere nuværende bane i det østjyske. Få nu lavet noget brugbart med anvendeligt togmateriel så der kommer 10-15 minutters drift fra Odense og til Aarhus.
Og byg en nu regulær højhastighedsbane med tunnel over Lille Bælt.
Den skal ikke have andre stop end omkring Fredericia området og så Aarhus.


Nja og tja. Det er helt rigtigt p.t. men der er faktisk ret store perspektiver i transittrafik via Hirtshals. Men det kræver kapacitet og nok også elektrificering nord for Limfjorden, og især det sidste ser ud til at have lange udsigter. Men trafikken er der, og på samme måde som korridoren til Sverige burde en del af godset kunne flyttes til jernbane.

Problemet er så, hvis det engang lykkes at få det i gang og man så har lavet en løsning ved Vejle, hvor godstogene skal ind gennem byen og dermed tager den kapacitet her, som ellers er blevet friholdt fordi de gennemkørende Lyntog kører udenom, og som gerne skulle bruges til bedre regionaltrafik.

Ellers er jeg stort set enig med resten af indlægget. Den nuværende bane er simpelt hen for snoet til nogen sinde at blive effektiv transport over længere afstande.

Så er det heller ikke værre. Den snor sig trods alt mellem nogle af landets største byer, der alle vil være endnu større, inden nogle af alle disse ændringer måtte blive gennemført, og så kan flere af byerne jo fint betjenes østpå af tog, der ikke skal til Aarhus. Hovedproblemet er, at man ikke kan finde ud af, hvad man vil.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak