Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministersvar - 250 km/t over Lolland og i tunnelen (Trafikpolitik)

af My1202, 22/5 2021, 18:25 (1069 dage siden) @ mikedk2100

Og det er blevet nævnt adskillige gange at man stadig kan købe 250 km/t tog når det bliver nødvendigt.


Nåja, vi er jo da også bare lige ved at udskifte hele flåden til nye 200 km/t tog, så der kommer til at gå nogen tid inden DSB skal have nye tog igen. Jeg antager ikke at man denne gang kan fremskynde processen efter at Coradia eller Talgo eller Vectron har tået på diverse sidespor i 20 år og man efter utallige konsulentrapporter er kommet til den konklusion at de her kommer aldrig ud at køre.


Forhåbentlig kommer der også snart andre end DSB på de danske strækninger. Jeg håber da på, at DB, SJ eller andre vil køre fra Danmark til europæiske storbyer, og det kunne være de var mere fremsynede mht hastighed.


DB har samarbejde med DSB og SJ seneste planer hed "2035"...

Men Flixtrain kommer nok snart men de bruger ikke penge på mere end 200 km/t...


I 2035 har Banedanmark måske også fået ordnet problemet ved Næstved Station, så kunderne ikke skal med bus mellem Ringsted og Vordingborg, for at køre med tog over Storstrømmen og Femernbælt :-D

Udfordringen er nok snarere at i 2035 er jernbane ikke mere grøn end den el-bil folk har holdende ved hoveddøren.

Så kan jernbanen ikke levere hyppige og hurtige samt driftsikre transporter - så vokser presset på at bygge flere motorveje.

Og med den opfattelse at man ikke behøver mere end 2 spor selv på hovedstrækningerne med deraf helt sikker hyppige driftsforstyrrelser - så er passagerne pist væk.

Efter 2050 - måske endda før - vil vi se selvkørende biler.
Så er jernbanen helt død - medmindre man virkelig opper sig! Og det meget snart!

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak