? Godkendelse af DSB EB til Tyskland? (Jernbanen i dag)
Hvad angår det nye signalsystem, ERTMS, så anvendes der noget der kaldes "STM"moduler til kommunikation med ældre systemer. Disse oversætter beskeder fra ældre systemer såsom det danske ATC- hhv svenske ATC (som på trods af samme betegnelse er forskellige) til beskeder som ERTMS forstår. Og som jeg har forstået det, så kan der indbygges flere af disse i f.eks. et lokomotiv så det rent teknisk kan køre direkte fra Sverige gennem Danmark til Tyskland; så der er det et spørgsmål om lokomotivførerens uddannelse i de forskellige systemer og dennes arbejdstider. Og det anvendes i eks. EG og br 185 som kører godstog gennem Danmark.
Godstogslokomotiverne der kører igennem Danmark har ikke et digitalt STM modul. Der er dansk og svensk ATC samt PZB (og LZB?) indbygget i førerbordet hver for sig.
Man kan se det danske ATC speedometer midt for og det svenske ATC modul i venstre side over/ved siden af strækningsradioen her: http://www.oledinesen.dk/danmark-db-schenker/nggallery/danmark-db-schenker/2008-2017-li...
--
Mvh Anders