Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 1/6 2021, 16:06 (1032 dage siden) @ Rørvig Station

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.


Her kan man så spørge sig, hvordan et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstopped. At jeg foretrækker at køre med sporvogn rokker ikke ved at et stoppested er et stoppested. Det er jo også et problem på jernbanen. Måske skulle man lovgivningsmæssigt ifm. byplanlægning definere en stations som havende betjent billetsalg, kiosk, toiletter.

Det handler om kapaciteten i de forskellige transportsystemer. Når der køres i niveau så er der en begrænsning på hvor tæt man kan køre for ikke at køretøjerne klumper sammen ved stoppesteder eller lyskryds. Så kapaciteten styres af køretøjets størrelse og da en sporvogn kan være op til 75 meter lang mens en bus kun kan være op til 25 meter lang - typisk kun 18-21 meter så vinder en letbane her.

Så et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstoppested ved at førstnævnte bliver betjent af et transportsystem der har en højere kapacitet pr. time end sidstnævnte.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak