Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2 (Generelt)

af anho, 1/6 2021, 20:33 (1053 dage siden) @ mikedk2100

Befolkningstætheden i Bellahøj er faktisk ikke så stor igen. Der er en hel masse plads imellem hver af de store blokke, og et meget stort areal med åbent land lige ved siden af. Og så er der virkelig mange parkeringspladser, dog kun i den nordlige ende - den sydlige ende har overraskende få af dem.

Hvis kvarteret var blevet bygget idag, ville det nok have været i halv højde og med dobbelt så mange huse, med nogle grønne områder spredt rundt omkring. "Tårn-i-en-park" var meget populært i 50'erne og 60'erne, men der er en grund til at man ikke bygger sådan længere: de store åbne områder virker ofte utrygge, og fører i mange (men ikke alle) tilfælde til mere kriminalitet.

Når man bygger tæt i dag, ser det ud som i Nordhavn: bygningerne ligger rundt om gader i traditionelt layout som man kender det fra 1800-tallet og tidligere. Til gengæld er boligerne nogle kedelige brune klodser for at gøre konstruktionen så billig som muligt. Så sætter man vinduerne i et uregelmæssigt mønster for at gøre det til "moderne design" selvom det egentlig blot er en kasse. Der ligger noget der hedder "Bjerglandsbyen" på en vej der hedder Ringholmvej, lige i det sydvestlige hjørne af Bellahøj. Det blev bygget i 2018 og er et glimrende eksempel på hvordan moderne konstruktion adskiller sig fra hvad man lavede dengang. Der er dog stadig ikke nogen højklasset offentlig transport i området, hvilket er en fejl.

Moderne byplanlægning er bedre end den var i 50'erne... men på en eller anden måde formår moderne bygningsdesign at være endnu mere intetsigende end tresserkasserne er, hvilket er lidt af en bedrift.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak