Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos) (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 1/6 2021, 20:38 (1053 dage siden) @ carolus rex

Jeg husker dem tydeligt da der kørte Danlink godstog i København, da var det ofte dem eller 2 Mx jeg mener os man nogen gange så 3 Mx der stod for den tjans, når man så dem fra Lersøen og de skulle op ad den store bakke til Nørrebro station med de lange tunge godstog fra Sverige af til Tyskland, ja det var sgu tider den gang.....personlig synes jeg ikke den måske er den pæneste Mz, men for mig udståler den sejhed, at den er stærk, en rigtig godsmaskine og så var det jo en rigtig Sjællænder maskine det meste af tiden.

Og det rigtig sjove er at Mz 1447-1461 er de lokomotiver, som har været gearet til den suverænt højeste hastighed.....vi snakker ca. 188 km/t uden at banemotoren gør vrøvl.
Det er faktisk lidt sjovt at det lokomotiv, som var gearet til den højeste hastighed af alle DSB lokomotiver, har fået et rygte som en godsmaskine.....
Med en lidt lavere gearing - lad os sige ned til omkring 160 km/t som Mz 1427-46 - så havde du fået mere trækkraft i det lave hastighedsområde.
Dét ville være en fordel når en Danlink slæber skulle op fra Lersøen eller ude ved Vigerslev - så ville chancen for at gå i stå være mindre.
Ja-ja, jeg ved da godt at 1447-61 røg i Danlink grundet deres lyddæmpning, men bare lidt skægt med den krølle med hastigheden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak