Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2 (Generelt)

af Rørvig Station, 2/6 2021, 14:14 (1058 dage siden) @ andersj

Så et sporvognsstoppested adskiller sig fra et busstoppested ved at førstnævnte bliver betjent af et transportsystem der har en højere kapacitet pr. time end sidstnævnte.


Det er jo kun teori. Et busstoppested som Nørrebrogade/Elmegade har med sine omkring 120 afgange i timen formodentligt langt flere afgange end enhver "station" i Århus.


Hvis du har 120 afgange i timen med køretøjer i niveau så har du et overbelastet trafiksystem. Det kan især ses på 5C hvor busserne klumper sammen og holder i vejen for hinanden og den øvrige trafik.

Den samme mængde passagere kan groft udregnet transporteres i 30 sporvogne af 40 meter.

Jeg tvivler. Busserne på 5C er fx 19 m lange, og er indrettet mhp. stående passagerer og at folk skal stå som sild i en tønde. 37 siddepladser og 110 ståpladser på de 18,75 m, hvoraf der også skal fraregnes plads til karosseri, førerafdeling, bagsæder. Selvfølgelig kan man indrette sporvogne på lignende vis. Men dobbelt så lange giver ikke fire gange så mange passagagerer.

Jeg startede med at skrive: "Det er jo kun teori". Hvis man skrive en liste over samtlige Aarhus Letbanes stoppesteder op ved siden af busstoppestederne i Region i, sorteret efter passagertal, nedadstigende, tror jeg ikke i at ét eneste stoppested på sporvejen ville overgå busstoppestederne i Kbh. Derfor er det også en vild overdrivelse at kalde Århus' sporvognsstoppesteder for "stationer.

Her et foto af Lisbjerg Bygade "Station":
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak