Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos) (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 2/6 2021, 17:18 (1058 dage siden) @ gaest

Acceleationsevnen er ikke så vigtig når man kører godstog. Der er jo ingen godstog der kører Kystbanen eller Svendborgbanen med stop ved alle standsningssteder.

Nja, tror nu nok at både lokomotivføreren og trafikfolket gerne ville udgå at en tung slæber gik i stå de ganske få steder jeg nævnte.
Så ved en lavere gearing fås højere trækkraft i den lave ende af hastighedsområdet og dermed lavere risiko for at toget går i stå.
Både dengang og nu blev der lavet noget lidt skarpe dispositioner, som krævede at slæberen kom op i fart hurtigt.....
Selv i dag, men den relativt tætte toggang som haves visse steder på fjernbanen, så er det da en fordel at en slæber rimeligt hurtigt kommer op i fart; så trykker han ikke de øvrige tog.
Tidligere var begrebet "sorte vogne" ikke ukendt idet dine papirer viste en togvægt, men realiteten kunne være en ganske anden.
Dermed kunne lokomotivføreren være chanceløs ved stop et dumt sted.
Kombineret med lidt regn og fugtigt vejr.....uha-uha og det var ikke spor sjovt at sætte igang.

Faktisk kunne en lavere gearing også være en fordel i regionaltog da acceleration vil blive en smugle hurtigere ved samme togvægt.
På toppen er det lidt lige meget for du måtte ikke kører med hverken 160 eller 188 km/t alligevel.
Grunden til den voldsomme gearing på 1447-1461 skal søges i et ønske om at holde overslag i banemotorer på et rimeligt niveau selvom hastigheden blev øget til 160 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak