Aarhus: Helhedsløsning (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, tirsdag 08. juni, 2021, 17:44 (12 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse

Fra beslutningsgrundlag for nye perroner på Ny Ellebjerg:
"De nye perroner etableres som to sideliggende perroner med en længde på hver 320 meter, så de kan betjene selv de længste tog som kører i Danmark."

Det kan så under hvorfor der er 400 meter i Køge Nord.

Men det kniber vist med pladsen på Ny Ellebjerg.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen