Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus: Helhedsløsning (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/6 2021, 17:44 (1024 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse

Fra beslutningsgrundlag for nye perroner på Ny Ellebjerg:
"De nye perroner etableres som to sideliggende perroner med en længde på hver 320 meter, så de kan betjene selv de længste tog som kører i Danmark."

Det kan så under hvorfor der er 400 meter i Køge Nord.

Men det kniber vist med pladsen på Ny Ellebjerg.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak