Skinner mellem Vejle og Kolding (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, tirsdag 08. juni, 2021, 22:17 (15 dage siden) @ Fynboen

..."lave stop i Højen, Viuf og Alminde på vejen til Kolding.". Hvordan vil man få forcere bakkerne fra Vejle by og station og op til Mølholm og videre sydpå??

Uden om Mølholm evt.? Næsten stik sydpå på en bro, øst om Tyrelodspynten, omtrent parallelt med skrænten for at flade stigningen på omkring 60 m ud, vest om og langs med Haveforeningen Mølholmsdalen og øst om Løget By. De lysebrune kurver på kortet angiver højden i meter for hver hele 10 meters højde. En maksimalt tilladt stigning på 25 promille vil derfor kræve mindst 400 m mellem skøring af to lysebrune kurver af forskellig højde. Vil man i stedet nord om og vest om Løget By for at nå Ny Højen, bliver det nok nødvendigt at bygge godt 1,5 km tunnel gennem bakken.

I den sydlige ende, ved Kolding, bliver spørgsmålet, om der skal være en østlig indføring forbi Viuf og Almind eller en vestlig indføring forbi Ågård og Vester Nebel.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen