Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aarhus: Helhedsløsning - flyover nedlægges (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2021, 11:18 (1051 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 9/6 2021, 12:06

I disse flyover-tider, hvor en ny flyover åbenbart skal koste på den forkerte side af 1 milliard kroner (overdrivelse kan forekomme), kan det undre, at man vil nedlægge flyoveren (benævnt "Broen L" i rapporten) ved indkørslen til Aarhus fra Brabrand.

Flyoveren har ikke frihøjde nok til elektrificering og i stedet for at bygge en ny, skrotter man den simpelthen og "retter sporene ud". Fremover kan togene således ikke krydse hinandens spor niveaufrit.

Til gengæld vil man åbenbart satse på en opgradering af spor 80, og slutresultatet skulle blive meget bedre end i dag. Det har jeg meget svært ved at forstå. Men det skyldes nok, at den supplerende miljøkonsekvensrapport ikke i detaljer beskriver, hvorledes trafikken skal afvikles, når ombygningen er færdig.

Men andre kan måske forklare det?

Den eksisterende flyover kan ses her: https://map.krak.dk/m/GDKIF

Principskitse fra den supplerende miljøkonsekvensrapport:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak