Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny økonomi aftale til Regionerne - Østbanesagen (Generelt)

af anders_vejby, 10/6 2021, 15:12 (1022 dage siden) @ My1202
redigeret af anders_vejby, 10/6 2021, 15:24

Hvis der ikke sikres ny statslig finansiering skal Region Sjælland tage stilling til finansieringen af de årlige udgifter til renter og afdrag. Der vil i den situation skulle gennemføres en stor sparerunde på den kollektive trafik i Region Sjælland. Det er Movias vurdering, at besparelse på 23 mio. kr. årligt vil betyde, at ca. 22% af busdriften i Region Sjælland vil skulle indstilles. Det vil forårsage et tab af ca. 1,3 mio. passagerer. Alternativt kunne togdriften indskrænkes, så der ikke længere er halvtimesdrift og lokalbanerne dermed udgår af R-nettet. Dette er en væsentlig serviceforringelse og forventelig betyde et tab af ca. 0,6 mio. passagerer.

Ej det er jo helt vildt mand! Så kunne man lige så godt lukke Østbanen i dag og bruge busser i stedet, fordi det der, det duer ikke.

Jeg vil også gerne sige, at det som man fra politikeres side altid glemmer (og det er faktisk også noget regeringskritikerne i Storbritannien pegede på i 80erne), er, at hvis man på nuværende tidspunkt har et sammenhængende transportnetværk (hvilket man dengang trods alt havde nogle steder i Storbritannien og i dag nogenlunde har på Sjælland), så betyder et stort tab af passagerer i busserne (eller på sidelinjerne), for eksempel på grund af dårligere service, faktisk, at de resterende transportmidler også risikerer at miste en del af deres passagerer, fordi folk for eksempel ikke længere nemt kan komme til (s-)tog stationerne uden at bruge bilen. Og når man engang har en bil og også bruger den hver dag, ja så tænker man at man egentlig lige så godt kunne bruge den hele vejen, især hvis billetpriserne bliver ved med at stige.

Jeg synes trods alt at den nuværende regering egentlig har nogle dygtige ministre, samt nogle som måske kunne være bedre, men jeg er også bare nødt til at sige at Benny Engelbrecht simpelthen ikke passer sit arbejde når det gælder om at garantere at der i fremtiden stadig skal være noget der hedder ordentlig offentlig transport i Danmark!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak