Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Med tog rundt i hele Danmark (Generelt)

af anders_vejby, 11/6 2021, 13:35 (1022 dage siden) @ 1993matias
redigeret af anders_vejby, 11/6 2021, 14:07

Jeg kommer til at tænke på nogle ting i forbindelse med Gribskovbanen, fordi det er nok den bane som jeg kender bedst til:

I Gilleleje, hvor Hornbæk- og Gribskovbanen mødes, er det selvfølgelig værd at besøge selve byen, samt fiskerihavnen, som i øvrigt også er et af de bedste steder at spise dansk "fish & chips" (for eksempel hos adamsens fisk & deli) og så er det også dejligt at se at der på Gilleleje station (i modsætning til mange andre stationer i dag) stadig er lidt liv. Der findes nemlig bortset fra kundetoiletter, salgssted og ventesal (desværre kun med korte åbningstider) også en god, gammeldags stationskiosk / kaffebar (lokalt drevet) som om sommeren også kan byde på dejlig Hansens is (også noget typisk nordsjællandsk i øvrigt).

I 90erne var det faktisk muligt at skelne mellem Hornbæk- og Gribskovbanen, fordi Y-togene havde forskellige logoer. Men i dag er det, hvis man ikke kender stationen eller kigger på køreplanen, lidt "nemmere" at tage det forkerte tog, fordi alt nu går under navnet "lokaltog".

Helsinge station er det omvendt interessant at se hvor lidt der sker i dag i forhold til fortiden. Den (ret) store stationsplads virker nærmest lidt trist og livløs det meste af tiden, MEN på hverdage er der trods alt lidt liv hver halve time, fordi flere buslinjer kører til og fra stationen, koordineret med et tog i hver retning, på mere eller mindre samme tid. Denne "cyklus" er ret sjov at observere synes jeg, og det kan man måske bedst gøre fra Helsinge Pizzaria (et rimelig godt pizzeria og grill-bar), som giver perfekt udsyn til stationen.

Tisvilde er en hyggelig lille by, selvfølgelig kendt for stranden, Tisvilde Hegn og for at være turistdestination/feriested. Men byen byder også på "Tisvilde Bistro", også kendt som "biffen", hvor der findes både en bistro og en lille biograf.

Tisvilde er desuden også stedet hvor Niels Bohr boede flere gange i sommerperioderne og sommerhuset findes stadig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak