Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skinner mellem Vejle og Kolding (Generelt)

af ThomasTT, 11/6 2021, 16:00 (1049 dage siden) @ My1202

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.

Jeg er helt enig mht lillebælt. Hvis man insisterer på asfalt over kattegat, men bane-delen bliver for dyr, kunne man i stedet forbinde vejle fjord og vestfyn med en opgraderet lillebæltstunnel, så man kunne holde farten hele vejen fra odense til Horsens. Det vil formentlig ende med at være lige så godt ift kattegat.

Det er svært at se nogen mening med højhstighedstog i østjylland, alt efter definitionen. Ikke bare vil det være voldsomt dyrt med de dybe fjorde og terræn, men det er også noget nær meningsløst, da det er nogle af landets største byer, man i så fald kører forbi for at komme, ja hvorhen helt præcist?

S-tog som i kbh med hyppige små og lav hastighed giver ikke mening mening mellem skanderborg og kolding. Afstandene er alt for store. Ift sjælland er Aarhus langt mindre end kbh, til gengæld er byerne lidt længere væk flere og større end på sjælland. Systemerne må udtænkes ift til de konkrete omstændigheder. Det der vil gøre en forskel i østjylland ville være en slags højhastigheds-regionaltog i faste minuttal, hvad man så end vil kalde det. 160 km/t men meget gerne op mod 200 km/t. I praksis er det næppe relevant at skelne noget videre ift lyntog i Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB ME1516 2
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak