Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skinner mellem Vejle og Kolding (Generelt)

af My1202, 12/6 2021, 09:39 (1039 dage siden) @ ThomasTT

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional togsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for godstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.


Jeg er helt enig mht lillebælt. Hvis man insisterer på asfalt over kattegat, men bane-delen bliver for dyr, kunne man i stedet forbinde vejle fjord og vestfyn med en opgraderet lillebæltstunnel, så man kunne holde farten hele vejen fra odense til Horsens. Det vil formentlig ende med at være lige så godt ift kattegat.

45 min mellem Aarhus H og København H er ikke realistisk .
Dels fordi der vil være mange dage hvor denne hastighed ikke er mulig ude over Kattegat grundet vejrforholdene og med en linieføring over Ringsted og ad banen via Køge Nord vil det min. tage 60 min.
En højhastighedsbane fra Aarhus Vest til Ny Ellebjerg som løber vest for den østjyske motorvej til nord for Vejle, i tunnel under Vejle Fjord og med ny station udenfor Fredericia samt ny tunnel under Lille Bælt og ad ny bane til Odense vil med 250 km/h og 4 afgange i timen være et lige så godt tilbud som 2 afgange i timen over Kattegat.
Tilmed næppe dyrere da man jo skal lave ny forbindelse ved såvel Lille Bælt som Vejle Fjord og udretning af banen syd for Aarhus kunne undlades.


Det er svært at se nogen mening med højhstighedstog i østjylland, alt efter definitionen. Ikke bare vil det være voldsomt dyrt med de dybe fjorde og terræn, men det er også noget nær meningsløst, da det er nogle af landets største byer, man i så fald kører forbi for at komme, ja hvorhen helt præcist?

Banen skal ligge inde i landet.
At man køre forbi en række byer er ikke anderledes end situationen på Sjælland.
Det som man skal fokusere på er at skabe et regionalt togsystem fra Kolding til Randers. Og så må østjyder som alle vi andre tage et togskifte med hvis de skal med højhastighedstoget. Det er trods færre end hvis der bliver skabt et regionaltogsystem i det østjyske.

Men toget vil altid tabe til bilen medmindre der er hyppige og pålidelige afgange og man ikke skal stå som sild i en tønde.


S-tog som i kbh med hyppige små og lav hastighed giver ikke mening mening mellem skanderborg og kolding. Afstandene er alt for store. Ift sjælland er Aarhus langt mindre end kbh, til gengæld er byerne lidt længere væk flere og større end på sjælland. Systemerne må udtænkes ift til de konkrete omstændigheder. Det der vil gøre en forskel i østjylland ville være en slags højhastigheds-regionaltog i faste minuttal, hvad man så end vil kalde det. 160 km/t men meget gerne op mod 200 km/t. I praksis er det næppe relevant at skelne noget videre ift lyntog i Danmark.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak