Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

VSOE (Generelt)

af Steff, 15/6 2021, 10:54 (1039 dage siden) @ Niels Munch

Ud over at vognene er blå og beskriftet a lá CIWLs vognmateriel, har de næsten intet at gøre teknisk med de originale vogne. OK, vognkasserne er originale, men så hører det næsten også op.

Vognmateriellet kører på nye egne VSOE udviklede moderne højhastighedsbogier og de fleste af vognene er udstyrede med klimaanlæg/aircondition, hvorfor selvfølgelig overgangene (harmonikaerne) er ”lufttætte” og slutter rundt 360 grader. Apteringen er tilnærmelsesvis søgt tilbageført til det originale med finerindlæg mv. Kort sagt har man taget en ”original vognkasse” og strippet den fuldstændigt ned til det bare metal. Herefter har man så opbygget en ny vogn i den gamle skal. Nogle vogne har bibeholdt deres oprindelige formål, mens andre har fået nye funktioner. De udvendige farver er tilpasset den ny ”funktion” og alle har påskruede bogstaver og tal, hvilket ”dengang” kun var forundt et par S og Lx vogne i en kort periode.

Toget og konceptet er tilpasset ”noget der ikke var” men forgiver at være Orient-Expressen a la´1920´erne og 30´erne.

Misforstå mig nu ikke, men det er en kulinarisk oplevelse på toghjul man køber, tilpasset det 21. århundredes krav og forventninger. Og det er jo fint og godt at der er den mulighed for dem, der har lysten, tiden og økonomien. Selv har jeg de to første!

Da toget besøgte Danmark var Danmarks jernbanemuseum i gang med restaureringen af museets sovevogn type YT nr. 3929, af hvilke der indgår et par stykker i VSOE´s vognpark. Derfor var VSOE muligvis interessante som leverandør af reservedele DJM ikke selv havde eller kunne fremskaffe. Derfor var DJM i en uformel kontakt med VSOE-værkstederne i Venedig samt havde en gennemgang af VSOE-materiellet i Danmark sammen med VSOE tekniske direktør.

Reservedelsproblematikken blev løst for 3929 vedkommende ved talrige originale anskaffelser i udlandet, hovedsageligt i Belgien og Frankrig samt spritnye harmonikaer i Danmark, gemt væk i det tidligere trælager på Centralværkstedet i København.

Under gennemgangen af VSOE blev det fortalt, at det krævede en del vedligeholdelse, kontrol og ikke mindst afprøvninger af de mange elektroniske- og hydrauliske komponenter mv. Derfor er prøvekørsler nødvendige som det nu er sket, især efter at Corvid-tiden har været anvendt til eftersyn, genopbygninger og revisioner.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • VSOE - D 960, 15/6 2021, 08:46 [*]
    • VSOE - Niels Munch, 15/6 2021, 09:36
      • VSOE - Steff, 15/6 2021, 10:54
        • VSOE - Michael Deichmann, 15/6 2021, 16:18

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak