Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 2/7 2021, 14:40 (1027 dage siden) @ anders_vejby

Det sjove er jo, at DSB i en anden sammenhæng (nemlig i forhold til næste generations s-tog) ifølge projektrapporten faktisk lægger vægt på at udnytte hele bredden, på trods af at der måske kunne være nogle vanskeligheder med hensyn til anskaffelsen af togene (der er jo bare færre "standardiserede/billige" brede tog på markedet lige nu).

Hvorfor de så ikke har gjort det her ved jeg ikke, men jeg går ud fra at man, som andre her også har sagt, er rimelig ligeglad med komfort, men (med hensyn til s-togene) måske godt kunne se nogle store praktiske fordele ved at have breddere tog, især vedrørende flexrummet mv.

Fordi bredden på de nuværende S-tog gør at der er plads til 6 siddepladser på tværs. Det vil derfor kræve væsentligt flere vogne hvis der i de nye kun er plads til 4 siddepladser på tværs.

I Coradia Stream vil man uanset hvad blot have 4 pladser på tværs, så den bredere vognkasse ville betyde en væsentlig højere pris for en minimal forbedring af komforten.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak