Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 2/7 2021, 19:01 (1022 dage siden) @ mikkelwf

I Coradia Stream vil man uanset hvad blot have 4 pladser på tværs, så den bredere vognkasse ville betyde en væsentlig højere pris for en minimal forbedring af komforten.


Har du nogen dokumentation for "væsentlig højere pris", andet end formodninger?

DSB's vognkasser afviger jo allerede fra de tidligere producerede typer i samme serie pga. indstigningshøjde (det er ikke et standardtog de har købt, de har købt et tog produceret på platform).

Hvis toget er designet ordentligt burde det ikke være svært at designe vognkasserne 40 cm bredere, da alt er tegnet på computer i CAD og alle tegninger laver digitalt. Stålet til vognkasserne skæres sikkert også computerstyret..

Så en overkommelig merudgift er nok mere korrekt..

Da Ingeniøren var inviteret på besøg hos Stadler 2018 var Stadlers kommentar følgende:
»Den største tilpasning til de danske forhold ligger formentlig i dimensioneringen af toget. De danske krav til højden og bredden kan betyde, at vi må tilpasse størrelsen på vores eksisterende tog. Det handler om højden på køreledninger og tunneler i Danmark, og det er en af de vanskeligere ting at ændre på, for så skal man genberegne hele skroget,« forklarer Roger Widmer (Stadlers salgsansvarlige for Skandinavien)

https://ing.dk/artikel/politikere-kan-glemme-alt-hyldevarer-alle-eltog-skal-skraeddersy...

Jeg tænker ikke at indstigningshøjde og placering af vinduer (de hollandske har højere vinduer) har så meget at sige i forhold til test/godkendelse som højde/bredde på selve vognkassen. De hollandske Stream ender med at have kørt test i 3 år før de kommer i passertrafik, hvilket jo ikke er planen for DSB's version.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak