Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 2/7 2021, 21:53 (1026 dage siden) @ Michael Deichmann

Det sjove er jo, at DSB i en anden sammenhæng (nemlig i forhold til næste generations s-tog) ifølge projektrapporten faktisk lægger vægt på at udnytte hele bredden, på trods af at der måske kunne være nogle vanskeligheder med hensyn til anskaffelsen af togene (der er jo bare færre "standardiserede/billige" brede tog på markedet lige nu).

Er vi sikre på at de nye tog ikke er bredere?

Det har jo allerede været diskuteret til hudløshed, at "standardtog" som sådan ikke findes, men man har en platform som så kan tilpasses inden for denne platforms rammer. Det burde virkelig ikke være den store udfordring at svejse nogle lidt bredere og længere stykker aluminium i vognkasserne. Bogier, drivsysten, computersysten mm er jo det samme og det der er gennemprøvet og virker.

Stod bredden i det materiale der blev offentliggjort ved annonceringen af handlen?

Det står i faktaarket: https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/toget-er-fremtiden/tekniske-fakta.pdf

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak