Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/7 2021, 11:38 (1022 dage siden) @ Peterhansen1

Hej alle,


Er der nogen som kan hjælpe med at be/afkræfte om DSB har bestilt et tog, som pga. dobbeltdørene og manglende tryktæthed vil gøre at der i praksis IKKE kan køre tog med højere hastighed end 200 kmt i Danmark de næste ca. 40 år?

Der er ikke grund til bekymring. Det har været en del af DSBs krav, at de nye tog skal kunne møde modkørende tog med 250 km/t på kendte nye og kommende baner. Bemærk også at Østrigske Westbahns første KISS tog (der nu efterhånden er hos DB) er leveret til 200 km/t og med dobbeltdøre og manglende tryktæthed. De kan godt møde tog med 250 km/t, omend der lige var nogle "hændelser" i starten, indtil man fik rettet på det.

Så ingen grund til bekymring som sådan....(omend jeg også var overrasket over at se valget af dobbeltdøre, og det ville da nok være noget, jeg ville sætte folk til at regne voldsomt på en ekstra gang)

Skulle der komme restriktioner bør ERTMS iøvrigt kunne håndtere, at 200 km/t togets hastighed nedsættes ved passage af 250 km/t tog....omend jeg ikke ved om dén del er med i BDKs projekt.

/Lasse
(Der i øvrigt ikke arbejder for Bombardier/Alstom længere)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak