Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af København H (Generelt)

af Axel L, 19/7 2021, 19:56 (984 dage siden) @ Bjarkem

Hej. Här är mitt perspektiv av förenkling av Hovedbanegården utifrån ett svenskt perspektiv.

Det första som går att konstatera är att projektet kommer bli komplicerat hur man än drar på det på grund av ett flertal intressen som är i konflikt. Utifrån en första anblick går det att notera att det finns för närvarande 8 genomgående spår (spår 1-8) och ett oangeläget placerat vändspår (spår 26). När det gäller trafikeringsmässigt är stationen ganska komplicerad med 3 anslutande dubbelspår söderifrån (Øresundsbanan och Vestbanen) och 1 anslutande dubbelspår norrifrån (Kystbanen).

Om vi istället tittar på trafikering med avseende på tågrörelser förekommer det främst regionaltågstrafik från Vestbanen och Øresundsbanan mot Østerport. Utöver detta förekommer det även betydande mängd vändande trafik söderifrån och den vändande trafiken lär nog även öka framgent. En delmängd av den vändande trafiken består av trafik mellan Vestbanen och Øresundsbanen. Utöver detta förekommer även ett trafikutbyte mellan depån söder om stationen och stationen.

För att uppnå en förenkling av stationen bör en första åtgärd vara att försöka flytta depån som finns söder om stationen till ett område en bit ifrån stationen för att ge utrymme till åtgärder för att förstärka tågens kapacitet in mot station och ge utrymme från nya plattformspår åt vändande tåg söderifrån.

Här är ett förslag till spåranvändning.
Spår 1-2: tåg mot Østerport
Spår 3-6 (+ några ytterligare spår): vändande tåg söderifrån
Spår 7-8: tåg från Østerport

Den största utmaningen blir säkert att få rum med alla de planskilda korsningarna för att minska trafikeringsmässiga beroende mellan de olika banorna och att hitta en ny placering för tågdepån.

Jag kan dock meddela att mina kunskaper är ganska begränsade om de lokal förhållandena vilket innebär att mitt förslag kommer troligtvis att fallera efter närmare granskning. En del brister kan vara att jag har underskattat eventuella kapacitetsbrister eller att jag har totalt felbedömt användandet av stationen.

Hälsningar
Axel L


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak