Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

To tog kollideret i CPH Lufthavn (Generelt)

af Knarbjerg, 19/7 2021, 20:15 (1008 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg forestiller mig, at der også kan stilles hovedtogvej til SU- eller U-signal, hvis der ellers er frit dertil, men stadig kun 40 km/t.

Selvom der faktisk er PU-signaler i 30'er sporene, hvor togsættene er kommet fra, og i spor 42 hvor de nu holder, så er der kun mulighed for at stille rangertogveje i sporene.
Først når toget er kommet ind til perronen i spor 1 eller 2, kan der stilles hovedtogvej videre ud af stationen.

Det var vidst nok planen, da stationen blev bygget, at man skulle kunne køre til perron på hovedtogveje men, det er man gået bort fra igen på et eller andet tidspunkt.

Forreste tog må have ventet på indkørsel til perron i lufthavnen.


Der skulle afgå tre tog med fire minutters mellemrum, så det er slet ikke utænkeligt:

17:38 ØP 19283 afg. mod Helsingør fra Sverige.
17:42 IC 68169 afg. mod Horsens fra depotet.
17:46 ØK 24385 afg. mod Nivå fra depotet.

Dette er en helt normal situation i Kastrup en gang i timen det meste af dagen og, i de perioder hvor lyntogene også udgår fra Kastrup, opstår denne situation 2 gange i timen.
Når så toget fra Sverige er et par minutter bagud eller holder lidt for længe ved perronen, bliver tiden lidt knap på Kastrup Station men, i togenes køreplan er der så god køretid til Kh at, de som regel kan hente det meste ind, hvis ellers alt andet går som planlagt


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak