Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? (Generelt)

af anho, 21/7 2021, 17:40 (1009 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg må godt nok indrømme at jeg ikke har meget fidus til hyperloop.

Med de specifikationer de taler om at bruge på nuværende tidspunkt, vil kapaciteten være decideret ringe. En maglev til 500-600 kilometer i timen ville være meget billigere at konstruere og ville give meget bedre kapacitet - kapacitet som der vil blive brug for hvis lynhurtig transport over lange afstande bliver en mulighed på den måde. Hyperloop-pods skal transportere omkring 20-25 personer, og hvis man er meget generøs kan de måske køre sådan en kapsel to gange i minuttet. Det giver i omegnen af 2500 passagerer pr. time. Til sammenligning kan Tokaido Shinkansen transportere omkring 17000 passagerer i timen.

Dertil kommer jo så problemet med at lave et vakuumrør i store nok dimensioner til at det rent faktisk kan blive brugbart.

I min optik er Hyperloop et koncept der er opfundet af tech-branchens bil-elskende rigmænd der er bange for offentlig transport men synes at et privatfly giver et dårligt image. Hvis de kan få det til at blive både billigt og funktionelt vil jeg selvfølgelig ikke være ked af det, men jeg tvivler stærkt på om idéen har merit inden for de nærmeste par årtier.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak