Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af København H (Generelt)

af Axel L, 21/7 2021, 18:37 (1007 dage siden) @ Rail
redigeret af Axel L, 21/7 2021, 18:49

Er du sikker på det? Banedanmark's rapport om ombygning af KBH skriver at begrænsningen er på 17-18 tog.

Selv hvis man teoretisk kan køre 20 tog i timen, så ville det jo bare gøre situationen eksponentielt værre i forhold til spredning af forsinkelser - og det står jo allerede rimelig slemt til nu med flaskehalseffekten.


Præcis. Selvom man kan køre 20 tog i timen vil det jo være idiotisk at planlægge med det! Det er jo det grundlæggende problem, men spænder buen til det strammeste så små forsinkelser ender med at få meget stor betydning på alt muligt andet det ikke burde.


Spørgsmålet er hvad der er værst, at vende toget eller sende det igennem røret, fordelen med røret er at man kan stille flere togveje ud mod nord samtidigt. Det kan man ikke når toget skal på tværs.

På s-banen har der været planlagt 30 ud af 30 kanaler i mange år med høj punktlighed.

Den stora utmaningen när det gäller att leda tåg igenom tunneln mot Østerport är troligtvis är säkerställa tillräcklig kapacitet i Nørreport station antingen genom att göra uppehåll effektivare eller fler spår. En annan utmaning är troligtvis att säkerställa tillräcklig vändkapacitet norr om Hovedbanegården.

Det optimala skulle troligtvis vara ifall man hade en bibana till Vestbanen angör Hovedbanegården norrifrån (via Østerport) för att frigöra de spår som används av vändande tåg mellan Aarhus H och CPH Lutfhavn.

Dessa spår skulle även kunna ifall dessa tåg gick den racka vägen till flygplatsen från Ny Ellebjerg istället för att köra in till Hovedbanegården. Däremot skulle jag gissa att ett sådant förslag skulle vara långt ifrån populärt på grund av att Hovedbanegården är en förhållandevis viktig målpunkt.

/Axel L


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak