Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? (Generelt)

af Axel L, 21/7 2021, 22:36 (981 dage siden) @ anho

Ja, og det er før set at firmaer har talt deres projekter ukritisk højt op.

Se for eksempel en af Elon Musk's efterhånden mange aflyste tunnelprojekter: det såkaldte "dugout loop", som han hævdede kunne transportere folk med 140 kilometer i timen... selvom det fulgte linjeføringen af en helt almindelig forstadsvej, hvor kurverne kun tillod 50 km/t, og dertil også en enorm overdrivelse af passagerkapaciteten - alt i alt havde en BRT-løsning givet mere kapacitet og samme hastighed. Det er jo derfor at hele hans Loop-ide endte med bare at blive til en dårligere, farligere underjordisk motorvej - fordi forretningsfolk og marketing typisk er fuldstændigt urealistiske om mulighederne. Det kan man nemlig konsekvensfrit være, når projektet er så tidligt i udviklingsfasen.

50000 passagerer i timen er mere end de allertravleste metrolinjer i verden. Det er absurd at tænke sig at man kan transportere så mange folk når hastigheden skal op på 1000+ kilometer i timen. De har vel også tænkt sig at kapslerne skal kunne sammenkobles mens de er i fart, ikke? Det kan man jo ikke engang med almindelige tog.

Jeg tvivler stærkt på at hyperloop-teknologi kan være klar (og til at betale) på denne side af 2070. Jeg vil se det før jeg tror det. Indtil de har demonstreret at de har teknologien til at transportere 10000+ folk pr. time med 1000 km/t over lange afstande, bør man absolut satse på velafprøvet teknologi som højhastighedsbane og maglev.

Tack för ett välskrivet inlägg.

Den siffran med avseende på kapacitet är även högst orealistisk om man avser befintliga pendeltågssystem i storstäderna för de mest intensivt trafikerade sträckorna sträckorna. För järnvägssträckan Älvsjö - Stockholm Odenplan som är den överlägset mest vältrafikerade järnvägen i Sverige går totalt 16 tåg/h och riktning under högtrafik och 12 tåg/h och riktning under normaltrafik. Dessa pendeltåg är totalt 214 meter långa och har totalt 748 sittplatser. Under högtrafik skulle systemet enbart klara av att transportera ungefär 12,000 sittande resenärer per timme och riktning och detta är bara en fjärdedel av de marknadsförda 50,000 resenärer/h och riktning.

Om vi även tar hänsyn till att tåget kan ta emot stående resenärer får de en kapacitet på ungefär 1800 resenärer/tåg och detta medför att systemet har en kapacitet att transportera ungefär 29,000 resenärer/h och riktning under rusningstid i den mest intensivt trafikerade sträckan. Däremot är 29,000 betydligt lägre än 50,000.

För S-tågen i København går det även att se en liknande trend. Ett fullängds tåg på ungefär 168 meter rymmer total 1400 resenärer (stående inkluderade) och DSB kör totalt 30 tåg/h och riktning i de centralaste delarna. Detta innebär en kapacitet på ungefär 42,000 resenärer/h i den mest intensivt trafikerade sträckan och detta är trots allt en bra bit ifrån 50,000. För att nå den magiska 50,000 gränsen måste ett tåg köra var 100:e sekund och de nödvändiga tidsmarginalerna mellan tågen måste minska med 20 sekunder (17%). Att uppnå en sådan minskning i marginaler och trots allt upprätthålla ett robust system är troligtvis oerhört svårt.

/Axel L


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak