Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 22/7 2021, 08:50 (1003 dage siden) @ Poul Brandt

Bare at bygge en relativt kort strækning af lufttomme rør store nok til at rumme et passagertog med alt hvad man skal bruge af sluser og den slags ville være et enormt ingeniørteknisk gennembrud. Det er nok ikke for ingenting at de pragmatiske Kinesere satser på maglev frem for Elon Musks pipe dreams.


Og engang sagde man om nogle brødre ved navn Wright at det var en "pipe dream" at få en træting med motor til at flyve.

Ja, men vi er dog kommet lidt videre i vores forståelse af fysikken siden da. Delvist vaccuum i rør er jo ikke ligefrem nogen nyopfindelse, rørpost-systemet blev opfundet i 1854.

Virkeligheden synes allerede at have overgået "en brøkdel af" din fantasi :)

Den første (lufttomme) 500 meter hyperloop teststrækning er bygget og testet med mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=_w2lo5h3D5E

Uha ja, 500 meter med 70 km/t, jeg er sikker på at videnskaben er rystet i sin grundvold over den præstation. De har jo stadig ikke løst nogen af de svære problemer med at holde et storskalasystem tæt, mens man konstant skal have passagerer ind og ud af systemet, sørge for nødudgange, skiftespor og den slags.

Som vi jo kender fra den gammeldags jernbane, så ændrer stålelementer dimensioner markant afhængig af deres temperatur. Det har vi efterhånden fået styr på ifht. broer og skinner. Men i et system der skal være tryktæt kan man jo ikke bare lave et gammeldags ekspansionsled. Det er ingeniørteknik på rumfartsniveau. Ikke umuligt, men heller ikke ligefrem billigt.

For at være rentabelt skal sådan et system kunne holde tæt i årtier. Vedligeholdelsesudfordringerne vil være gigantiske.

Hyperloop er ikke umuligt. Men det tegner til at blive rasende dyrt, både i drift og vedligehold. Og livstidssikring mod metaltræthed og den slags er et stort spørgsmål.

Model når 1.000 km/t i Korea, og (måske lidt "Musk agtigt") forventes den første strækning i 2024 Seoul-Pusan:
https://urbantransportnews.com/news/south-korea-records-hyperloop-train-test-over-1000-...

Igen, de har ikke løst nogen af de svære problemer. Det er jo ikke ligefrem en overraskelse, at man kan få ting til at køre hurtigere, når man fjerner vindmodstanden.

PS. Det vil koste mindre end 1% af en maglev bane Kbh-Aarhus at opgradere Togfondens projekter til 300 km/t.

Ja, det ville da også være dybt retarderet at bygge maglev på så kort en strækning. På kun ~150 km ville de jo knap nå at komme op i fart før der skal bremses ned igen.

Og skulle det være hyperloop, kan du nok gange prisen op med yderligere en faktor 100.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak