Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sådan et tog skal vi da også have i Danmark? Hyperloop (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 22/7 2021, 09:44 (1002 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af bjergged, 22/7 2021, 09:56

Bare at bygge en relativt kort strækning af lufttomme rør store nok til at rumme et passagertog med alt hvad man skal bruge af sluser og den slags ville være et enormt ingeniørteknisk gennembrud.

Virkeligheden synes allerede at have overgået "en brøkdel af" din fantasi :)

Den første (lufttomme) 500 meter hyperloop teststrækning er bygget og testet med mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=_w2lo5h3D5E


Uha ja, 500 meter med 70 km/t, jeg er sikker på at videnskaben er rystet i sin grundvold over den præstation. De har jo stadig ikke løst nogen af de svære problemer med at holde et storskalasystem tæt, mens man konstant skal have passagerer ind og ud af systemet, sørge for nødudgange, skiftespor og den slags.


Bjergged, du skriver ud fra følelser, fornemmelser og hurtige "armbevægelser", jeg prøver at være konkret og faktabaseret.

Og alligevel ønsker du ikke at tage stilling til de mange udfordringer der ville være ved at forsøge at bygge kilometervis af lufttomme rør i en atmosfæres tryk der skal kunne transportere mennesker på sikker vis, med en driftsikkerhed i nærheden af jernbanens.

Du kommer med et udsagn ("det vil være et enormt ingeniørteknisk gennembrud"), jeg påpeger at det er sket.

Igen, 500m rør med kendt teknologi er ikke noget gennembrud. Hyperloop er mere eller mindre bare ny marketing af en kendt idé: https://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain – som du kan læse, er der en lang historie af den slags koncepter. Man har bygget massevis af modeller og demonstrationsanlæg, men den praktiske gennemførsel er aldrig sket fordi det har været for dyrt.

Så finder du an masse nye argumenter for at det alligevel ikke er et "ingeniørteknisk gennembrud", for næste skridt er jo helt umuligt at gennemføre. - Du tror nemlig ikke på hyperloop, færdig. Og det er OK for mig. Jeg har forstået det. Og er helt uenig.

En fin stråmand, men jeg har ikke sagt at det er umuligt. Bare upraktisk/urealistisk, primært grundet omkostningerne. Og ja, du tror på Hyperloop. Det er det helt rette ord for et semi-religiøst fænomen der primært er gammel hype på nye flasker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak