Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af København H (Generelt)

af thomastog, 22/7 2021, 10:48 (981 dage siden) @ Rail

Er du sikker på det? Banedanmark's rapport om ombygning af KBH skriver at begrænsningen er på 17-18 tog.

Selv hvis man teoretisk kan køre 20 tog i timen, så ville det jo bare gøre situationen eksponentielt værre i forhold til spredning af forsinkelser - og det står jo allerede rimelig slemt til nu med flaskehalseffekten.


Præcis. Selvom man kan køre 20 tog i timen vil det jo være idiotisk at planlægge med det! Det er jo det grundlæggende problem, men spænder buen til det strammeste så små forsinkelser ender med at få meget stor betydning på alt muligt andet det ikke burde.


Spørgsmålet er hvad der er værst, at vende toget eller sende det igennem røret, fordelen med røret er at man kan stille flere togveje ud mod nord samtidigt. Det kan man ikke når toget skal på tværs.

På s-banen har der været planlagt 30 ud af 30 kanaler i mange år med høj punktlighed.

27 ud af 30 kanaler. Bx kører meget lidt, både som i få afgange pr dag, og som det tog der først aflyses, ved optakt til uorden ;-)

Derudover aflyses der meget hurtigt tog (20 minuttersdrift på udvalgte linjer), ved forsinkelser andre steder, for at kunne rette op igen. Det lader sig ikke gøre nemt, på F&R.

Og så mener jeg at have hørt, at man arbejder med 1:50 som teoretisk afstand mellem tog. Hvis det holder, er kapaciteten over 30 i timen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak