Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af København H (Generelt)

af Rail, 22/7 2021, 19:38 (1002 dage siden) @ thomastog

Er du sikker på det? Banedanmark's rapport om ombygning af KBH skriver at begrænsningen er på 17-18 tog.

Selv hvis man teoretisk kan køre 20 tog i timen, så ville det jo bare gøre situationen eksponentielt værre i forhold til spredning af forsinkelser - og det står jo allerede rimelig slemt til nu med flaskehalseffekten.


Præcis. Selvom man kan køre 20 tog i timen vil det jo være idiotisk at planlægge med det! Det er jo det grundlæggende problem, men spænder buen til det strammeste så små forsinkelser ender med at få meget stor betydning på alt muligt andet det ikke burde.


Spørgsmålet er hvad der er værst, at vende toget eller sende det igennem røret, fordelen med røret er at man kan stille flere togveje ud mod nord samtidigt. Det kan man ikke når toget skal på tværs.

På s-banen har der været planlagt 30 ud af 30 kanaler i mange år med høj punktlighed.


27 ud af 30 kanaler. Bx kører meget lidt, både som i få afgange pr dag, og som det tog der først aflyses, ved optakt til uorden ;-)

"Få tog" er så i realitet 2½ time i begge retninger både morgen og eftermiddag. Det svarer meget godt til myldretiden på F&R.
Der skal naturligvis kun fyldes helt op i myldretiden ligesom på s-banen og i modsætning til s-banen er der kun behov for at fylde op i den ene retning i myldretiden.

Derudover aflyses der meget hurtigt tog (20 minuttersdrift på udvalgte linjer), ved forsinkelser andre steder, for at kunne rette op igen. Det lader sig ikke gøre nemt, på F&R.

Man aflyser da ret så hurtigt 41xx og 45xx hvis du har lagt mærke til det.

Spørgsmålet er grundlægget om det er mere sårbart end at vende tog på Kh.


Og så mener jeg at have hørt, at man arbejder med 1:50 som teoretisk afstand mellem tog. Hvis det holder, er kapaciteten over 30 i timen.

Nu argumentere jeg ikke for at bruge den teoretiske afstand uden buffer. Tidligere lagde man materieltog ind i 5 minutters huller i røret (= 2½ minuts togfølgetid) - det er man heldigvis stoppet med.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak